top of page
Zoeken
Foto van schrijverNicolas

Mobiliteit in 2030

Bijgewerkt op: 12 jun.

🚀 Afgelopen vrijdag hadden André Simonart en ik het genoegen om onze visie op Mobiliteit in 2030 te delen op uitnodiging van Bart de Hoog tijdens de viering van de 25e verjaardag van Dragintra! 🎉





We begonnen onze presentatie met een terugblik op de veranderingen in wagenparkbeheer vanaf 2010, gedreven door een nieuwe component; " CO2 " met CO2-doelstellingen en CO2-gebaseerde belastingen, die de auto-industrie in Europa aanzienlijk transformeerde. 🚗🌍


Vervolgens doken we in de huidige trends in het woon-werkverkeer. De auto domineert nog steeds in de woon-werkkeuzes, maar is de afgelopen tien jaar afgenomen, terwijl actieve mobiliteit toeneemt. De 'sweet spot' voor verandering ligt tussen 5 en 50 km, gezien de dynamische aard van onze dagelijkse mobiliteit. 🚶‍♂️🚴‍♀️


Het mobiliteitsbudget is een perfect voorbeeld van hulpmiddelen die deze verschuiving mogelijk maken. Het stelt ons in staat om een auto EN verschillende alternatieven te combineren met het oog op een individuele bewuste keuze die milieu-impact, bestede tijd en extra voordelen tijdens het woon-werkverkeer zoals comfort, beweging, financiële besparingen of sociale connecties combineert. 🌱💰


We zien deze veranderingen vooral in stedelijke en randstedelijke gebieden met de opkomst van mobiliteitshubs, gedeelde ruimten en zero-emissiezones. 🏙️♻️


Technologische en gedragsveranderingen stimuleren het Avoid-Shift-Improve-principe:


1️⃣ Vermijden: Toenemend thuiswerken en de mogelijkheid om overal vandaan te werken 🏡💻


2️⃣ Verschuiven: Mobility as a Service (MaaS) en pay-as-you-go-modellen maken de overstap tussen vervoerswijzen soepeler, waardoor verschuivingen in mobiliteit over korte afstanden worden aangemoedigd 🚉🛴


3️⃣ Verbeteren: Elektrificatie van voertuigen, waaronder fietsen ⚡🚗


Autonome voertuigen spelen ook een rol in deze verbetering. Voor efficiëntie moeten ze worden gedeeld - zowel de ritten als de voertuigen. Deze aanpak wordt al toegepast door Ruter As in Noorwegen, zoals besproken op het FOD Mobiliteit en Vervoer / SPF Mobilité et Transports evenement afgelopen donderdag, en verspreidt zich over de VS en Azië 🤖🚘 waar ze vorig jaar 65 miljoen km aflegden.


Hoewel auto's belangrijk zullen blijven, zal hun rol evolueren naar op gebruik gebaseerde modellen in plaats van eigendom. 🚗💡


Voor bedrijven betekent dit dat ze steeds complexere mobiliteitspakketten moeten samenstellen en ondersteuning nodig hebben van externe spelers zoals Dragintra of Next Mobility om de dagelijkse activiteiten te beheren. 🏢🔧


Succes in implementatie hangt af van zorgvuldige planning, gestroomlijnde operationele processen en effectieve coaching. Onze ervaring leert dat bedrijven, zelfs met de beste apps, behoefte hebben aan een geoptimaliseerde bedrijfsvoering en dat medewerkers behoefte hebben aan menselijke interactie en duidelijke uitleg. 👥📈


We werden vergezeld door Erik Swerts, CEO van Alphabet België, en Eddy Haesendonck, CEO van Hedin Automotive Belgium Luxembourg. Onze visies lagen opmerkelijk dicht bij elkaar en wezen op een transformerende toekomst voor mobiliteit! 🚀🌐



Comments


bottom of page