top of page
Zoeken
Foto van schrijverNicolas

🌿 Is Waterstof DE oplossing voor de toekomst van mobiliteit? 🌿

Meer dan 100 wetenschappers schreven een open brief in het kader van de Olympische Spelen in Parijs om te zeggen waarom het geen goede boodschap is om waterstofauto's te gebruiken als oplossing tegen klimaatverandering.


Het antwoord is niet eenvoudig. Waterstof kan deel uitmaken van een bredere oplossing, afhankelijk van hoe het wordt geproduceerd en gebruikt:


Gebruik en productie:


  • Waterstof werkt als een energiedrager die energie door ruimte en tijd transporteert.

  • Er zijn verschillende methoden om waterstof te produceren, meestal geclassificeerd op basis van kleur (bijv. groene waterstof, grijze waterstof).

Hydrogen Production Method
source: acciona energia
Different hydrogen production process by color
source: Energy Letter Review


Efficiëntie en hernieuwbare energie:


  • Groene waterstof (geproduceerd met hernieuwbare elektriciteit) is de enige onberispelijke methode.

  • Het produceren van waterstof via hernieuwbare elektriciteit is echter minder efficiënt dan het rechtstreeks opslaan van die elektriciteit in accu's van voertuigen.


Toepassing in mobiliteit:


  • Hernieuwbare waterstof is een haalbare optie voor energie-intensief transport zoals langeafstandstrucks, touringcars en openbare bussen.

  • Belangrijkste punten uit de open brief van de wetenschappers


Waterstof versus batterij-elektrische voertuigen (BEV's):


  • Waterstofvoertuigen, waaronder de Toyota Mirai, zijn niet in lijn met de netto nul-doelen.

  • BEV's worden gezien als de meest effectieve manier om personenvervoer koolstofvrij te maken.


Kosten en infrastructuur:


  • Groene waterstofvoertuigen hebben drie keer meer hernieuwbare elektriciteit nodig dan BEV's, waardoor ze duurder en minder efficiënt zijn.

  • De hoge kosten en de beperkte infrastructuur voor het tanken van waterstof zijn belangrijke barrières.


Milieu-impact:


  • De meeste waterstof wordt tegenwoordig geproduceerd uit fossiele brandstoffen, die veel CO2 uitstoten.

  • Er wordt aanbevolen om het officiële wagenpark voor de Olympische Spelen van 2024 om te schakelen van waterstofvoertuigen naar BEV's om beter aan te sluiten bij de netto-nuldoelstellingen.


Mislukte proeven en dalende markt:


  • Proeven met waterstofvoertuigen zijn in verschillende landen mislukt vanwege kosten en infrastructuurproblemen.

  • BEV's zijn veel algemener en praktischer voor consumentengebruik, met een groeiende ondersteunende infrastructuur.


Conclusie over waterstof in mobiliteit


Waterstof kan bijdragen aan de toekomst van mobiliteit, maar is niet de enige oplossing. BEV's zijn momenteel efficiënter en beter afgestemd op milieudoelstellingen. De toekomst bevat waarschijnlijk een mix van technologieën, waarbij waterstof een specifieke rol speelt in energie-intensieve toepassingen.


Engibne efficiency by renewable fuel type
source: Transport&Environment

Commentaires


bottom of page