Afgelopen vrijdag interviewden Gil Durand en Benoît July van Le Soir de experts: André Simonart en Diego Eggermont. Hier is wat zij voorstellen om de afhankelijkheid van de auto te verminderen en duurzame alternatieven voor de auto te promoten in Wallonië.
📉 CO2-uitstoot: Wegtransport is verantwoordelijk voor 25% van de uitstoot van broeikasgassen in Wallonië. Doel: de CO2-uitstoot tegen 2030 met 47% verminderen. 🌍
🗣️ André Simonart: "De sleutel is draagvlak. Je gaat niet iemand overtuigen om zijn auto op te geven door alleen maar een rapport te schrijven." 💼🔑
Openbaar vervoer: Het modale aandeel verhogen tot 25% in 2030 (vergeleken met 13% in 2017). TEC krijgt een jaarlijkse toewijzing van een miljard euro om de service te verbeteren en de vloot groener te maken. 🚄
🗣️ André Simonart: "Het is belangrijk om de automatische keuze voor de auto voor elke reis in vraag te stellen en alternatieven zoals treinen, deelauto's of fietsen te overwegen."
🗣️ Diego Eggermont: " Er is niet één vervoerswijze die de auto voor alles kan vervangen. Voor sommige mensen is wat ze nodig hebben een mandje met oplossingen waarmee ze, afhankelijk van het moment of in combinatie, de auto kunnen vervangen." 🚶♂️🚲
🚴♀️ Fietsen: Het gebruik van fietsen vervijfvoudigen tegen 2030. Momenteel fietst slechts 2,4% van de Walen naar het werk, tegenover 20% in Vlaanderen. 🔧
🗣️ André Simonart: "Zet mensen op de fiets, met een redelijk doel, een paar dagen per jaar bij goed weer, tijdens vakantieperiodes en met een geschikte route... als het werkt, dan is het momentum daar. Fietsen wordt snel verslavend... Bedrijven moeten ook hun steentje bijdragen, zoals het aanbieden van beveiligde parkeerplaatsen, douches, enz."
👥 Carpoolen: Initiatieven zoals die van Laetitia Van Calsteren in Nijvel tonen aan dat carpoolen een haalbare oplossing kan zijn met workshops en werkgroepen om de interesse te testen. 🚗💬
🗣️ André Simonart: "De auto maakt ontegensprekelijk deel uit van mobiliteit, maar dat betekent niet dat het "allemaal om de auto" moet draaien. Er is altijd die rem van het is de auto 'of'; maar in feite is de oplossing de auto 'en'. We verwachten altijd dat politici dingen doen - en dat is legitiem - maar als er iets beschikbaar is, zoals het mobiliteitsbudget, moeten we het gebruiken."
🚗 Autodelen kan helpen om het autogebruik te verminderen zonder het volledig uit te bannen, en autodelen, aanvankelijk ontworpen voor grote steden, floreert nu ook in kleinere stedelijke centra.
🗣️ Frédéric Van Malleghem: "Het lijkt misschien paradoxaal, maar onze dienst ontwikkelt zich heel goed in kleine steden tussen 15.000 en 30.000 inwoners. Grotere steden zoals Luik en Ottignies-Louvain-la-Neuve kwamen traag op gang, maar zijn nu booming."
Kortom, er bestaan alternatieven, maar de adoptie blijft een uitdaging. Om te slagen is de steun van burgers, bedrijven en organisaties bij deze overgang essentieel. 🌿🚀
תגובות